Den første skole-hjem-samtale

af | nov 28, 2019 | Anna Eckhart Grafström | 0 Kommentarer

I august startede vores ældste datter Victoria i skole. Det har været en stor omvæltning for hende, men også for os som forældre. Der er mange forventninger, men også bekymringer. Springet fra børnehavebarn til skolebarn er stort. I torsdags har vi så været til vores første skole-hjem-samtale som forældre. Tanken om hvordan vores lille pige har klaret sig i denne nye verden har derfor fyldt meget.

Det har nærmest været en større omvæltning for mig end for Victoria; at hun nu er startet i skole. Det er lige pludselig en ny rolle jeg har fået som mor. Hun havde dog mange tanker lige før start i forårs-SFO; om hun nu ville få nogle venner og om alle de ting, hun ikke følte, at hun kunne. Det faldt dog fint til ro efter hun startede, og hun er blevet så glad for at gå i skole.

Vi har valgt, at hun skal gå på en mindre friskole og vi har ind til videre ikke fortrudt vores valg et eneste sekund. Hun kom før fra en børnehave, hvor hun til tider ikke har trivedes, og hvor samarbejdet mellem personale og forældre har været problematisk. Skolestarten har derfor også været en mulighed for en ny begyndelse for os alle, og det har det været.

Den vigtige trivsel

Vi får heldigvis at vide at Victoria er en rigtigt glad pige. Hun er god til at lege og har hurtigt fået nye venner i klassen. Hun leger med flere forskellige, men kan også fint lege selv. Hun trivedes og både lærere og pædagoger har på kort tid mærket at hun er tryg og glad for at være der. I SFO’en laver hun mange kreative projekter, som hun stolt viser frem herhjemme.

Trivslen har været noget af det vigtigste for mig. Det er også den der er det sværeste at justere på, hvis det ikke fungerer. Hendes mistrivsel i børnehaven, som heldigvis var vent, sad dog stadig lidt i os. Jeg har også selv haft en forfærdelig folkeskoletid, og erindringerne om mobning og isolation dukker igen op. Jeg ønsker ikke for min egen datter at hun nogensinde skal opleve det samme.

Læringsparat?

Trivslen er selvfølgelig det vigtigste, men der er også andre parametre når hun nu er startet i skole. Vi får at vide at opmærksomheden er noget svingende i timerne, hvor hun enten leger med sine medbragte tøjdyr eller falder hen i dagdrømmeri. Vi vil selvfølgelig begrænse hvor mange tøjdyr hun får med (som jeg i øvrigt troede skulle blive i tasken). Men jeg er også en stor drømmer, så jeg kender det godt. Hun er heller ikke helt der hvor hun skal være i dansk og matematik.

Min umiddelbare reaktion er at vi skal give det tid. Jeg synes stadig hun kun lige er kommet fra børnehaven. De vil tage hende ud med nogle andre i mindre grupper i undervisningen sammen med læse- og matematikvejlederen, og det støtter vi selvfølgelig. Så kunne det også være at hun nemmere kunne holde fokus.

Men jeg er lidt ambivalent om vi skal give det mere fokus herhjemme nu. Vi taler meget om tal, rim og bogstaver på hendes eget initiativ. Men jeg synes egentlig ikke det skal fylde mere. Hun er stadig ret flad når hun kommer hjem fra SFO, og det hele er stadig lidt nyt. Så jeg synes også hun skal have lov til at holde ’fri’.

Den gode skoletid

Men alt i alt føler vi begge at Victoria har fået en god start på hendes skoletid, og jeg har en tro på at det nok skal blive godt. De værste af mine bekymringer er blevet skudt ned. Hun er en social pige, som har nemt ved at få venner, og det er ofte det der gør skoletiden god, så kan det faglige altid komme.

 

Tak fordi du læste med her 🙂 

 

Varme hilsner

Anna Eckhart Grafström